Indywidualizm w smartfonowym lustrze

Indywidualizm w smartfonowym lustrze

Ze względu na coraz bardziej zacierającą się granicę między mediami społecznościowymi a rzeczywistością – sposób, w jaki prezentujemy się w Internecie, staje się przedłużeniem naszego „ja”. Pytanie: czy to moje „prawdziwe ja”? Media społecznościowe są jak technologiczne lustro z aplikacjami, filtrami, nakładkami i retuszem. Zarówno wizerunkowym, jak i osobowościowym. Badania, ale i praktyka pokazuje, że skłaniamy się ku konstruowaniu narracji online, która uosabia to, jak chcemy być postrzegani przez innych, a nie to, kim naprawdę jesteśmy.

Robimy wszystko, by zostać zakwalifikowanymi do konkretnej grupy, do której się odwołujemy, a szczególnie widać to u osób bardzo młodych osób (wiek 13-17 r.ż. Pew Research Center). Tym bardziej, że według danych z 2021 r. z serwisów społecznościowych korzysta ok. 83% osób powyżej 13 roku życia i ponad 50% całej światowej populacji (Globalny raport Digital 2021). Pytanie: czy nasz świat „rozgrywa się online”? Najnowsze dane to sugerują: prawie 53,6% światowej populacji korzysta z co najmniej jednej platformy mediów społecznościowych.

Pomimo wzrastającej liczby kanałów mediów społecznościowych, rynek się rozwijał, zwiększając się o 13% w ciągu tylko jednego roku (w latach 2020-2021). Statystyki pokazują również, że liczba użytkowników wzrosła prawie dwukrotnie z 2,31 mld w 2016 r. do 4,20 mld w 2021 r. Eksperci przypisują wzrost popularności mediów społecznościowych powszechnemu korzystaniu ze smartfonów, ponieważ prawie 4,15 miliarda użytkowników korzysta z telefonów komórkowych, aby uzyskać dostęp do swoich ulubionych społecznościówek.

Według ankiety przeprowadzonej przez Data Reportal wynika, że głównym powodem, dla którego korzystamy z mediów społecznościowych, jest utrzymywanie kontaktu z rodziną i przyjaciółmi (48,6%, w wieku od 16 do 64 lat). Kolejne to: wypełnianie wolnego czasu (36,3%); czytanie wiadomości (35,2%); znajdowanie zabawnych lub rozrywkowych treści (30,9%); sprawdzanie aktualnych wydarzeń (29,3%); poszukiwanie inspiracji zarówno „jak coś zrobić” i „co i jak kupić”, to ¼ aktywności (27,5%), a śledzenie celebrytów lub influencerów zajmuje nam ⅕ aktywnosci (20,7%). To już wiemy, że jesteśmy w społecznościówkach. Są jedną z form naszej aktywności.

Pytanie: z których mediów korzystamy? Według badań 97% osób w wieku 13-17 lat korzysta z platform społecznościowych, takich jak Instagram, Snapchat i TikTok (Pew Research Center w 2018 r.).

Dzięki tym aplikacjom obserwujemy trendy, które stają się coraz bardziej atrakcyjne dla nastolatków. Prym wiedzie tu TikTok dzięki, któremu film o modzie, jedzeniu, a nawet konkretny format dźwięku lub wideo, jak podkreślają badacze, jest jak wirus i wywołuje efekt domina.

Niezależnie od tego, czy jest to nowa para spodni, czy makaron z pomidorami – trendy w ciągu kilku dni przenoszą się z Internetu do rzeczywistości. Trendy tworzą kulturę konformizmu; jeśli ktoś nie jest na bieżąco z tym, co jest „w necie”, szybko jest klasyfikowany jako „inny”. Osoby, które noszą określone ubrania lub słuchają muzyki, która nie jest uważana za odpowiadającą dzisiejszym trendom, są natychmiast negatywnie oceniane.

Zamiast wybierać, w co ubrać się lub jak się zachowywać, kierując się osobistymi preferencjami, podlegamy narzuconym w mediach społecznościowych trendom. W konsekwencji poczucie własnej wartości zaczynamy opierać wyłącznie na subiektywnej ocenie zewnętrznej. Pytanie: to co dzieje się z naszym „ja”? Media społecznościowe narzucają kierunek myślenia oraz kreują wzorce zachowań – mówiąc wprost, ograniczają indywidualność, przy jednoczesnym obdzieraniu z intymności w różnych aspektach.

Wszystko staje się ogólnodostępne, publiczne umożliwiając prawie każdemu dostęp do wiedzy na nasz temat – od tego, w co się ubieramy, gdzie jesteśmy, co jemy, po to z kim spotykamy się, co myślimy i co planujemy. Powtarzane i rozprzestrzeniające się jak wirus trendy – szczególnie te promowane na TikToku, jak popularny dźwięk lub wideo, szybko przeradza się w codzienne zachowanie. Manieryzmy, tańce i frazy z aplikacji stają się głównym nurtem, a w efekcie wszyscy zaczynają działać tak samo.

Pytanie: czy to moje „ja” jest widoczne? Media społecznościowe często zyskują rangę najważniejszych spraw. Jednak – tak ostatnio promowana – „rolka z wyróżnieniami” nie jest tylko przypadkowym podsumowaniem osobistych sukcesów. Jest starannie dobrana, tak aby pasować do estetyki lub grupy, do której chcemy przynależeć. W rezultacie powszechne stało się formułowanie wyobrażeń i oczekiwań na temat osoby na podstawie jej obecności w Internecie.

Niezależnie od tego, czy ktoś publikuje zdjęcia grupowe z użyciem filtrów, rozmyte selfi, czy ujęcia grupy, klasyfikujemy je zgodnie z ich estetyką na Instagramie i odpowiednio oceniamy. Jednostka znika w kolektywie. Poglądy i opinie stają się coraz bardziej spolaryzowane, ponieważ czyjaś aktywność online prowadzi do interakcji tylko w przestrzeniach, które nieustannie powtarzają ich opinie, pozostawiając bardzo mało miejsca na niuanse lub dyskusję. To z kolei prowadzi do większej radykalizacji i oceniania drugiej osoby tylko poprzez jedną wypowiedź, jeden aspekt, np. na Instagramie. Warto przyjrzeć się, w jaki sposób media społecznościowe wpływają na naszą autoprezentację i jak inni przez to nas postrzegają. Ponieważ pula informacji, do których mamy dostęp, staje się coraz bardziej ujednolicona, ważne jest, aby rozwijać swoje przekonania i osobowość, niezależnie od wpływów online. Pamiętajmy: media społecznościowe zmieniają życie i zmieniają sposób, w jaki wchodzimy w interakcje z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi i jakie mamy kontakty zawodowe. Prawdę mówiąc to nie są media społecznościowe – tylko media marketingowe. My jesteśmy „produktami”, a nasza uwaga, czas, zaangażowanie jest sprzedawane „klientom”, którzy wywołując trendy lub wpisując się w nie – sprzedają nam swoje produkty czy usługi. Ale to już na kolejną odsłonę prawdziwego oblicza technologii.

Źródła:

● https://wearesocial-net.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2021/01/05-Time- Spent-on-Social-by-Country-DataReportal-20210126-Digital-2021-Global-Overview- Report-Slide-90.png
● https://www.spiceworks.com/marketing/social-media/articles/5-social-media- challenges-and-how-to-overcome-them/
● https://www.bigcommerce.com/blog/influencer-marketing-statistics/#10-most- important-influencer-marketing-statistics-for-2020
● https://mk0hootsuiteblof6bud.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2021/01/Screen- Shot-2021-01-26-at-4.08.08-PM.png
● https://www.singlegrain.com/blog-posts/impact-of-social-media-in-todays-business- world/
 
 

banner min

Powiązane artykuły

Źle Ci bez telefonu? To może być nomofobia

Źle Ci bez telefonu? To może być nomofobia

pixabay.com

Czy jesteś mistrzynią zamartwiania się?

Sztuka małych kroków

Sztuka małych kroków