Nowa, interesująca "ja". Jak się widzę, jak prezentuję, jak doświadczam życia z bliskimi.

Nowa, interesująca "ja". Jak się widzę, jak prezentuję, jak doświadczam życia z bliskimi.

Media społecznościowe kierują nas w stronę samorozwoju, indywidualizmu, skupienia się na sobie, swoich potrzebach. Oczywiście nie można negować wartości samorozwoju, nie chodzi też o rezygnowanie z czasu dla siebie i rzucenie się w wir poświęcenia dla innych. Chodzi o uzyskanie równowagi i znalezienie prawdziwego „ja”.
 
Postrzegamy „ja” poprzez reakcje ekranów.
 
Relacje z innymi są istotną częścią naszego funkcjonowania, w 85% odpowiedzialne są za nasze dobre samopoczucie, mówiąc krótko
– szczęście. Ale kryzysy społeczne, zdrowotne i ekonomiczne przekierowały nas do świata internetowego, do ekranów, za którymi – pozornie
– możemy się skryć. Robimy to, ponieważ szukamy przestrzeni do relacji, a technologie dają możliwość wyreżyserowania swojego „ja”. Naukowcy mówią o „efekcie mediów społecznościowych” i zadają pytanie: czy naprawdę jesteś tym, kim się prezentujesz online?
 
W społecznościówkach miesza się prawdziwe „ja” z wyidealizowanym, choć to drugie czasem jest odrobinę prawdziwe. W istocie nasze internetowe „ja” reprezentuje ideały i ukrywa wiele naszych rzeczywistych cech. Ponieważ żyjemy w globalnym społeczeństwie, tworzenie i utrzymywanie obecności online stało się sposobem na promowanie siebie jako marki, jako produktu i sposobem na rozszerzanie sieci znajomych, ale niekoniecznie bliskich i znanych naprawdę.
 
Percepcja, czyli proces poznawczy, który polega na odbieraniu przez nas zjawisk lub procesów (w świecie realnym za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu, smaku, węchu, dotyku), został przez technologie i media społecznościowe ograniczony i zamknięty w ramach ekranu. Jeśli chodzi o percepcję, wszyscy mamy „idealne ja”. Ponieważ korzystanie z mediów społecznościowych ewoluuje, prezentowanie „idealnego ja” w porównaniu z naszym „prawdziwym ja” staje się coraz bardziej powszechne, jest wręcz promowane na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest czy LinkedIn.
 
Poszukiwanie prawdziwego „ja”
 
Jak stwierdzają badania, „prawdziwe ja” jest tym, czym jesteś – twoją osobowością i cechami. „Idealne ja” jest tym, czym czujemy, że powinno być, uwzględniając wpływ czynników społecznych i środowiskowych. W życiu społecznym wielu z nas kieruje się współzawodnictwem, osiągnięciami i statusem, stąd tworzenie i przedstawianie „idealnego ja”. Na portalach społecznościowych traktujemy nasze profile jako prezentację tego, kim chcemy być. Dlatego w interakcji z medium społecznościowym miesza się „realne ja” z tym idealnym – wykreowanym. W istocie, internetowe „ja” prezentują nasz idealny obraz, eliminując nasze wady i ukrywając braki, które przecież też są częścią naszej osobowości.
 
Pytanie, które warto zadać, brzmi: czy naprawdę prezentujemy to, kim jesteśmy, czy też przedstawiamy idealistyczną wersję siebie? Badacze argumentują, że media społecznościowe tworzą fałszywe poczucie własnej wartości, które wzmacniane jest poprzez sztucznie zawyżoną liczbę polubień, fanów, komentarzy, postów itp., inaczej niż np. komplementy i sukcesy w realnym świecie. Dla wielu użytkowników mediów społecznościowych, takie funkcjonowanie i kreowanie „ja” jest sposobem na szybkie, choć nietrwałe, zbudowanie poczucia własnej wartości. Ta natychmiastowa gratyfikacja wyjaśnia, dlaczego tak wielu ludzi spędza tak dużo czasu w mediach społecznościowych. One zapewniają wielu osobom fałszywe poczucie siebie i zawyżone poczucie tego, kim naprawdę są, poprzez ukrycie wad. To również powoduje, że w tym zawyżonym oglądzie siebie nie pracują nad zmianą np. negaywnych nawyków, bo przecież nie muszą – są idealni, to świat powinien się zmienić, by im dorównać.
 
Równowaga
 
Przy korzystaniu z mediów społecznościowych warto wziąć pod uwagę parę rzeczy:
 
1. Nie porównuj się z innymi. W rzeczywistości wiele osób prezentuje w Internecie tylko swoje „idealne ja”, dlatego porównujesz się do idealnej figury, a nie do prawdziwej postaci bez filtrów, retuszy i polepszaczy.
 
2. Autentyczność jest kluczem. Pozostań wierna „prawdziwemu ja”, zamiast tworzyć wyolbrzymioną, nierealistyczną wersję siebie. Zastanów się, kim jesteś i jakie masz najlepsze cechy. Jeżeli wydaje ci się, że nie masz w sobie nic wyjątkowego, poproś o pomoc bliskich i przyjaciół – rodzina i życzliwe osoby, znając ciebie, pomogą w rzeczywistym osądzie i podpowiedzą, za co cię cenią. Określ, co czyni cię wyjątkową i skup uwagę na doskonaleniu siebie.  Zadaj sobie pytanie: „Wolałbyś 1000 kopii czy jedną autentyczną wersję siebie?” Na pewno zauważyłaś, że w rzeczywistości wolimy ludzi, którzy nie udają, że są kimś innym i takim ludziom ufamy. Nie bój się pokazać, kim naprawdę jesteś.
 
3. Dopasuj „prawdziwe” ja do „idealnego” ja. Jeśli przedstawiasz siebie jako idealną postać lub z idealną karierą, to dlaczego nie miałabyś dążyć do takiego celu, żeby osiągnąć swój idealny status? Jak wiemy, wszystko, co warto robić w życiu, wymaga czasu, wysiłku, energii i wytrwałości.
 
Na koniec, jeśli jesteś konsekwentna i przejrzysta w swojej osobowości online i offline, nie masz się czego obawiać. Wszystko w osobowości online powinno odzwierciedlać osobowość offline, czyli wygląd, doświadczenie, wykształcenie itp. Zamiast skupiać uwagę i wysiłek na stworzeniu idealnej osobowości online, poświęć czas i wysiłek na osiągnięcie celów, które dopasują „prawdziwe ja” do takiego „wymarzonego”, a nie idealnego. Takie podejście może wpłynąć na to, że poczujesz się bardziej spełniona poprzez osiągnięcie celów, które sobie wyznaczysz. Rób wszystko, co pozwoli Ci stać się najlepszą sobą…, prawdziwą sobą.
 
Powodzenia 
 
Aleksandra Gil, trener profilaktyki zdrowia psychicznego FEZiP
 
Kamran Akhtar Siddiqui, Are we really our true selves on social media?, Global Village Space (GVS), 13
November 2020
Authentic self-expression on social media is associated with greater subjective well-being, Nature
Communications, volume 11, Article number: 4889, 2020
Hogan, B. The presentation of self in the age of social media: distinguishing performances and exhibitions
online. Bull. Sci. Technol. Soc. 30, 2010
Chua, T. H. H. & Chang, L. Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’ engagement in
self-presentation and peer comparison on social media. Comput. Hum. Behav. 55, 2016
Peterson, R. A. In search of authenticity*. J. Manag. Stud. 42, 2005
 
 

Powiązane artykuły

pixabay.com

Elastyczność - cecha ludzi szczęśliwych

Zakochanie i seks - czy warto?

Zakochanie i seks - czy warto?

Uniwersalne cechy dobrego męża

Uniwersalne cechy dobrego męża